Vad är tvåändsstickning?

Två ändar

 

Vad är tvåändsstickning?

Vid andra sticktekniker med två eller fler trådar löper trådarna oftast så gott som parallellt. Vid tvåändsstickning däremot tvinnas trådarna mellan varje maska. Detta gör plaggen täta och formfasta. Tekniken har oftast använd till vantar, strumpor, mössor och tröjärmar.  De tvinnade trådarna löper som en snodd på avigsidan. Därför använde man ofta avigsidan utåt på arbetsvantarna för att få ett bättre fäste. (till höger)


Genom att låta den ena tråden löpa på arbetets framsida får hantverkaren stora möjligheter att skapa vackra reliefmönster.

(till vänster)


På gamla bilder ser man ofta stickerskornas händer i arbete under vandring eller arbetsrast. Jag vet av egen erfarenhet att man under tvåändsstickning faktiskt kan titta åt annat håll eftersom en tappad maska här inte löper så lätt.  (nedan)


Litteratur: Tvåändsstickning ISBN 978-91-978119-5-3  Kulturen Lise Warburg Omkring den anden lundavante

Tvåändsstickning är en teknik som sedan gammalt är känd i Sverige och Norge. Allt från grova skogsarbetarvantar i ull till tunna vackra bröllopsvantar i lin eller bomull har återfunnits. Men även i Danmark (Lund och Dragör) har man gjort arkeologiska fynd av tvåändsstickade vantfragment från mitten eller senare delen av 1600-talet. I Dalarnas gruvstad Falun har man också gjort fynd av tvåändsstickade ullvantar från 1600-talet. En av dessa vantar var prydd med en dekorativ frans. (till vänster)

Foto: Gerda Söderlund Leksands lokalhistoriska arkiv

Brudgumsvante i bomulls & lingarn fr. Sollerön.

Foto KG Svensson.

Vante från Borns hyttegård i Falun, tappad

före 1680, hittad 1974. Foto KG Svensson

Arbetsvante fr Värmland, grått ullgarn i

slätstickning, använd med avigsidan ut.

Foto KG Svensson.